Haastattelu: Heica Oy - Pehmeitä arvoja ja herkkyyttä
Kirjoitus ja haastattelu: Nelli Rantti
Muutama vuosi sitten törmäsin nerokkaaseen keksintöön: heinätyynyyn.
Minulla on aina ollut kylmäverisiä hevosia, joiden ruokintaa olen joutunut pohtimaan monta yötä; heinää ei voi antaa liikaa, jotta hevoset eivät pääse lihomaan. Pitkät ruokintavälit puolestaan aiheuttavat monia terveydellisiä ongelmia, meidän tapauksessamme muun muassa hiekan syöntiä. Suomen Hevosurheiluliiton marraskuun teemana on yrittäjyys, joten laitoin viestiä hevosten heinätyynyjä valmistavalle Heica Oy:lle, josta iloisesti yllättynyt Katja vastasi heti: "Mielelläni annan teille haastattelun!"
Heica Oy on kahden siskoksen, Katja Tervon ja Sonja Lummen perustama yritys, jonka taustalla on polte vaikuttaa sellaiseen maailmaan, jossa annetaan eläimille mahdollisuus elää onnellista ja lajityypillistä elämää. Katjan rakkaus ja kiinnostus hevosiin, ja niiden hyvinvointiin, paistoi koko haastattelun läpi, ja meillä olikin todella innostava keskustelu!
Siskoksiin puri hevoshulluus jo pikkutyttöinä. Sonja aloitti työuransa hevostallilla, kun taas Katjalle tuli useamman vuoden tauko harrastuksesta, kunnes hän päätyi ostamaan hevosen ja siitä ei paluuta enää ollutkaan. Idea heinätyynystä sai alkunsa monen sattuman summana, kun Katjan ja Sonjan hevoset asuivat vielä kotona. Siskokset halusivat parantaa hevostensa hyvinvointia, tarjota hevosilleen aktiivista tekemistä, sekä lyhentää heinävälien ruokinta-aikaa. Tästä syntyi heinätyyny, joka alkoi nopeasti kiinnostaa myös muitakin. Katjalle ja Sonjalle tärkeä arvo yrittäjyydessä oli myös kotimaisuus, ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus. Niinpä heinätyynyillä on avainlippu-merkki ja tuotteiden kotimaisuusaste on yli 98 prosenttia. Kaikki tuotteet on myös valmistettu kierrätysmateriaalista; kankaat ovat teollisuuden ylijäämää, ja tyynyjen ristikko-osio on tehty kierrätysturvavöistä.
Hevosala ja yrittäjyys
Kun kysyn, millaista on olla yrittäjänä hevosalalla, Katja vastaa, että hänelle hevosala tarkoittaa pehmeitä arvoja ja herkkyyttä. Hän nauttii saadessaan olla "omassa kuplassaan", missä hevoset laitetaan etusijalle ja ne voivat hyvin. Katja jatkaa kuitenkin, että alalla on paljon vanhoja perinteitä ja toimintamalleja, jotka kaipaisivat muutosta. Mitä nämä asiat sitten voisivat olla Katjan mielestä ja yrittäjyyden näkökulmasta?
Keskustelu ajautuukin hevosalan yrittäjien hinnoitteluun. Esimerkiksi monien talliyrittäjien hinnoittelu menee aika usein niin, että katsotaan paljonko naapuri pyytää tallipaikasta ja pyydetään itse kymppi tai kaksi vähemmän, laskematta tai huomioimatta pääseekö itse yrittäjä lopulta edes plussan puolelle, vai ollaanko tilanteessa missä hymyssä suin todetaan, että päästiin nollille ja lähdetään sinne "oikeeseen työpaikkaan", josta joka kuun lopussa tipahtaa rahat tilille itsensä elättämiseen. Tällä on valtava vaikutus yrittäjien jaksamiselle ja sitä kautta myös suuri vaikutus hevosten hyvinvoinnille. Ala on kieltämättä rankka, ja se vaatisi muutosta. Katja oli asiasta samaa mieltä ja kertoikin, että hän toivoisi hevosalan ihmisten ymmärtävän paremmin kulurakenteita. "Ylipäätään hinnoittelun ymmärtämiseen toivoisin avoimuutta ja kriittistä tarkastelua niin yrittäjiltä, kuin kuluttajiltakin." Katja jatkaa: "Kummaksun nykyistä mallia isosti.
On hullunkurista, että esimerkiksi pihattopaikoista pyydetään usein vähemmän, vaikka työmäärä hevosen hoidolle on ihan sama. Yhtä lailla se pihatto täytyy siivota ja heinät jakaa kuin tallipaikallakin", Katja kommentoi. Entä tuleeko Katjalle muuta kehittämisen varaa mieleen hevosalan yrittäjyydestä? Katja vastaa empimättä, että hän toivoisi verkostoitumista yrittäjien kesken. Tämä lämmitti erityisesti mieltä, koska se on yksi Suomen Hevosurheiluliiton pääagendoista: luoda alusta hevosalan ihmisille ja yrittäjille verkostoitumista, ideoiden vaihtoa ja yhteistyötä varten. Katja pitikin liittoa hyvin mielenkiintoisena, ja huikkasi, että jos vain vuorokaudessa olisi tunteja enemmän, hän olisi lähtenyt aktiivisesti toimintaan mukaan! Jäätiin pallottelemaan, voisivatko SHUL ja Heica Oy tehdä jopa yhteistyötä tulevaisuudessa.
Puhelusta jäi todella hyvä mieli. Oli ilo kuulla tarina Heican syntymisestä, ja saada uusi näkökulma siitä, kuinka ideasta voi rakentaa yrityksen, joka auttaa hevosten lajityypillisten tarpeiden täyttymisessä ja hyvinvoinnissa. Saatiin myös aikaan hyvää keskustelua alan palkkakuopasta, joka todellakin vaatii tarkastelua.
Kiitos Katja!
Tutustu Heica Oy:hyn tästä: Heican verkkosivut